پورحاجت گفت: کاهش دخالت‌های دولت در حوزه مسکن نجات‌بخش و درمان‌کننده وضعیت کنونی بازار مسکن است.

به گزارش بین نیوز فرشید پورحاجت، کارشناس بازار مسکن با بیان این‌که مهاجرت از کلانشهرها به شهرهای اطراف نشان می‌دهد تقاضا برای مسکن وجود دارد اما مردم نقدینگی ندارند، گفت: رکود مسکن خوشحال کننده نیست بلکه برای اقتصاد کشور آفت است.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین عامل ایجاد رکود در بخش مسکن، نبود نقدینگی در بخش تقاضا است، تصریح کرد: اگر در ماه‌های گذشته شرایط بازار مسکن به صورت رکود تورمی بود، هم‌اکنون تورم تا حدودی کنترل شده اما رکود کماکان پابرجاست. یک نقدینگی در دست دولت است که باعث ایجاد تورم در سال گذشته شد. از طرف دیگر نقدینگی دست مردم نیست که بتواند به رونق در سطوح اقتصاد از جمله بازار مسکن کمک کند.

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، با بیان اینکه هر اقدامی در حوزه مسکن اگر با حمایت وزارت راه و شهرسازی انجام شود، می‌تواند نقش موثری در بهبود وضعیت بازار مسکن داشته باشد، گفت: هرجا که دولت در حوزه اجرای مسکن ورود کرده و مداخله داشته است، نتیجه خوبی نداشته بنابر این دولت باید حمایت از بخش خصوصی را در اولویت و برنامه‌های خود قرار دهد.

او ادامه داد: انبوه‌سازان بخش خصوصی برای تولید مسکن به ویژه طرح اقدام ملی بسیار مشتاق هستند اما قراردادهای مشارکت در این طرح به گونه‌ای طراحی شده که با قراردادهای مشارکتی بخش خصوصی تفاوت‌های بسیار زیادی دارد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: در حوزه اجرا بخش خصوصی باید سیاست‌های کلی را در تمامی چارچوب‌ها و قواعد کنترل کند و تنها راه‌حل درمان بهبود وضعیت بازار مسکن در چنین شرایطی، تولید مسکن از طریق بخش خصوصی است.

پورحاجت تأکید کرد: آمارها نشان می‌دهد که معاملات مسکن در یک سال اخیر به شدت کاهش یافته که نتیجه آن برای حوزه مسکن بسیار زیان‌بار خواهد بود.

او با بیان اینکه در طرح اقدام ملی مسکن، وزارت راه و شهرسازی شرایط و قراردادها را به گونه‌ای طراحی کرده است که انبوه‌سازان و بخش خصوصی تمایلی برای ورود به این طرح را ندارند، گفت: جلسات بسیار زیادی با معاونت‌های وزارت راه و شهرسازی برگزار کردیم و شرایط خود را برای ورود به این طرح اعلام کردیم اما متأسفانه نحوه قراردادها و شرایط آن به گونه‌ای بود که برای انبوه‌سازان چندان مناسب نبوده است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان اظهار کرد: دولت باید شرایط بازار مسکن و همچنین تولید در این بازار را با حمایت‌های بخش خصوصی توسعه و رونق دهد تا این بازار به نفع خریداران و مصرف‌کنندگان تغییر کند.

پورحاجت درباره پیش‌بینی آینده گفت:من کاهش شدید قیمت مسکن را متصور نیستم. توصیه‌هایی هم که از جانب برخی مسوولان برای خرید نکردن می‌شود کارساز نخواهد بود. هنوز مردم در تلاش هستند که مسکن مناسب خود را خریداری کنند. از جمله دلایل پایین آمدن تعداد معاملات به امتناع فروشندگان برمی‌گردد. با این حال قیمت‌ها تا حدودی متعادل شده و فایل‌های فروش آپارتمان و زمین افزایش پیدا کرده است. این موضوع می‌تواند به رشد معاملات و ایجاد شرایط برای پروژه‌های مشارکتی منجر شود.

پورحاجت در پایان گفت: امیدواریم دولت در این شرایط حمایت‌های بخش خصوصی را افزایش و دخالت‌های خود را در این بازار به شدت کاهش دهد تا شاهد بهبود و تغییر بازار مسکن باشیم.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان