در حالی اواخر ماه گذشته هیئت دولت سازمان برنامه و بودجه کشور را ملکلف به تعیین تکلیف پل خلیج‌فارس کرده بود که استاندار هرمزگان اعلام کرد: منابع مورد نیاز برای ساخت این پروژه مهم ۸۵۵ میلیون یورو است.

اواخر ماه گذشته هیئت وزیران سازمان برنامه و بودجه کشور را مکلف کرد تا نسبت به تعیین تکلیف طرح پل ارتباطی خلیج فارس قشم با رعایت قوانین و مقررات مربوط به شرح زیر اقدام کند؛

«۱- صورت وضعیت مالی ترکیبی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان منطقه آزاد قشم، مربوط به سال مالی منتهی به ۲۹  اسفند ۹۶ مشتمل بر عملیات متمم تا تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۹۷ به شرح صورتجلسه پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، تعیین می‌شود.

۲- مؤسسه حسابرسی هوشیار ممیز (عضو جامعه حسابداران رسمی ایران) به عنوان حسابرس مستقل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۷۷ انتخاب و حق‌الزحمه حسابرس مستقل و بازرس قانونی مبلغی است که در قرارداد بین مؤسسه مذکور و سازمان یادشده با رعایت تعرفه‌های مصوب مطابق قانون تعیین می‌شود و قالب قرارداد استاندارد جامعه حسابرسان رسمی ایران ملاک عمل است.

۳- سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است نسبت به تعیین تکلیف طرح (پروژه) پل ارتباطی خلیج فارس با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.»

در همین راستا روز گذشته فریدون همتی استاندار هرمزگان جلسه شورای فنی استان گفت: طرح جامع پروژه پل بزرگ خلیج فارس در جلسه شورای فنی استان هرمزگان در دستور کار قرار گرفته و بررسی شد. بر این اساس مقرر شد تا کمیته بازرسی و ارزیابی این شورا آخرین وضعیت موجود این طرح را مورد بازدید قرار داده و راهکارهای برون رفت از مشکلات این پروژه را در قالب گزارشی تهیه و این گزارش به ریاست‌جمهوری ارائه شود.

وی با بیان این که احداث پروژه پل بزرگ خلیج فارس از سال ۹۱ آغاز شد و تاکنون ۲۳۰ میلیارد تومان از سوی دولت برای آن هزینه شده و ۱۷ درصد پیشرفت دارد، افزود:‌ منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این طرح بالغ بر ۸۵۵ میلیون یورو است که عدم تامین منابع مالی از طریق فاینانس مهم‌ترین دلیل توقف این پروژه است. قرار بود ۱۵درصد از اعتبارات مورد نیاز این طرح از طریق منابع دولتی تامین شود که تاکنون ۲۳۰میلیارد تومان از این طریق هزینه شده و همچنین دولت هر سال مبلغی را برای نگهداری تاسیسات فعلی ایجاد شده در این طرح هزینه می‌کند.

وی با بیان این‌که قرار است پل ۲۵۰۰ متری خلیج فارس بندر پُل تا بندر لافت در جزیره قشم را به یکدیگر متصل کند، تاکید کرد:‌ این پروژه از طرح های بزرگ، استراتژیک و موثر در حوزه اقتصادی است که در قالب طرح جامع آن، بندر کاوه در جزیره قشم به راه آهن و بزرگراه در سرزمین اصلی متصل می‌شود و اجرای آن تحول بزرگی را در این منطقه ایجاد خواهد کرد.

استاندار هرمزگان ابراز امیدواری کرد با توجه به مصوبه ابلاغی ۲۸ اردیبهشت ۹۸ دولت مبنی بر تعیین تکلیف پروژه پل بزرگ خلیج فارس توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، طرح جامع پل بزرگ خلیج فارس که از بندر کاوه در جزیره قشم تا سرزمین اصلی را شامل می شود، توسط این سازمان بررسی شده و بار دیگر در اولویت قرار گیرد و منابع مالی آن از طریق فاینانس تامین شود.

  • منبع خبر : تسنیم