نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه برخی از سازندگان مسکن در این سال‌ها به دنبال سود ۲۰۰ درصدی بوده و هستند، گفت: قیمت مسکن در حال حرکت به سمت واقعی شدن است.
به گزارش بین نیوز، حسام عقبایی با اشاره به اینکه متأسفانه اکثر سازنده‌های مسکن دنبال سود ۲۰۰ درصدی هستند، گفت: چند سال پیش در جلسه‌ای که در یکی از هتل‌های تهران با برخی محققان ژاپنی در حوزه زلزله داشتیم، از آن‌ها در خصوص اینکه در ژاپن سازنده‌ها در ازاء ساخت مسکن به دنبال سود چند درصدی هستند پرسیدیم.

وی افزود: همان محققان به صراحت اعلام کردند که سازنده‌ها در ژاپن به دنبال سود ۱۵ درصدی هستند؛ هر چند از لحاظ زیرساخت‌های اقتصادی ایران با ژاپن قابل مقایسه نیست، اما به هر حال سود ساخت و ساز هم باید تا حدودی معقول باشد.

سود ۲۰۰ درصدی ساخت‌وساز را نمی‌توان هضم کرد

عقبایی با بیان اینکه نرخ سود بانکی در حال حاضر ۱۷ تا ۱۸ درصد است گفت: پس بهتر است سازنده‌ها به ۴۰ درصد سود حاصل از ساخت مسکن قانع باشند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار داشت: به هر حال باید از سازنده‌های مسکن تشکر کرد که سرمایه خود را صرف ساخت و ساز کرده و اشتغال ایجاد می‌کنند، اما به هر حال سود ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی نمی‌تواند چندان قابل هضم باشد.

روند نزولی قیمت مسکن ادامه دارد

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سؤال که کاهش قیمت مسکن در شهریورماه نسبت به مردادماه گذشته حدود ۱، ۶ درصد بود، آیا این آمار می‌تواند به معنای این باشد که روند کاهش قیمت متوقف شده و ثبات قیمت‌ها حاصل شده است، گفت: نمی‌توان گفت: که، چون کاهش قیمت مسکن در شهریور نسبت به ماه قبل ۱، ۶ درصد بوده، پس ثبات قیمت‌ها حاصل شده است،، اما باید اذعان کرد که قیمت مسکن در حال واقعی شدن است.

وی افزود: پس قیمت مسکن روند نزولی خود را ادامه خواهد داد و هنوز مسکن به قیمت واقعی خود نرسیده است.

عقبایی خاطرنشان کرد: این کاهش قیمت به معنی این نیست که مالکان متضرر شوند، اما قطعاً سوداگرانی که با خرید مسکن به دنبال سود‌های هنگفت بودند، احتمالاً از این وضعیت کاهش متضرر خواهند شد.

کاهش ۲۸۱ هزار تومانی متوسط هر متر مسکن

امروز دفتر برنامه ریزی اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گزارشی وضعیت مسکن را در شهریور ماه تشریح کرد.

نکته‌ای که در گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی به آن اشاره شده این است که افت قیمت مسکن در شهریور ماه نسبت به ماه قبل به طور متوسط در هر متر ۲۸۱ هزار تومان بوده است.

در شهریورماه سال جاری تعداد معاملات مسکن نسبت به ماه مشابه سال گذشته که ۱۰ هزار و ۵۳۷ فقره بود، معادل ۷۲.۹ درصد کاهش داشته است. همچنین نسبت به ماه قبل از آن (مرداد ۹۸) که ۳ هزار و ۳۶۸ فقره معامله مسکن به ثبت رسیده، معادل ۱۵.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

  • منبع خبر : فارس