رحیمی انارکی، مدیر عامل بانک مسکن از پیشنهاد طرحی خبر داد که بر اساس آن تسهیلات مسکن بر اساس قدرت خرید و توان بازپرداخت به متقاضیان ارائه می‌شود.

منطقه‌ای شدن تسهیلات خرید مسکن

رحیمی انارکی: «تا پیش از این از سقف‌های تسهیلات ثابت استفاده می‌کردیم؛ یعنی همه متقاضیان‌ دهک‌های سوم تا هفتم که گروه هدف ما هستند، از سقف تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی استفاده می‌کردند، در حالی که در بسته جدید پیشنهاد داده‌ایم که بر اساس قدرت خرید و توان بازپرداخت افراد، سقف‌های تسهیلاتی به صورت متغیر تعیین شود و افراد بر اساس قدرت خرید و بازپرداخت اقساط خود بتوانند از تسهیلات متناسب با شرایط خود استفاده کند که اجرایی شدن این پیشنهاد نیازمند مصوبه شورای پول و اعتبار است.» سقف وام صندوق پس انداز مسکن یکم در تهران ۸۰ میلیون تومان، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون و برای سایر مناطق تا ۴۰ میلیون تومان است. برای زوجین نیز در تهران تا ۱۶۰ میلیون تومان، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۲۰ میلیون و سایر مناطق تا ۸۰ میلیون تومان اختصاص پیدا می‌کند.
به این ترتیب متقاضی اگر به طور انفرادی اقدام کند، می‌تواند نصف مبلغ وام مورد نظر را برای یک دوره سپرده‌گذاری کرده و در سررسید یک ساله مبلغ خود را دریافت کند. به عنوان مثال متقاضی وام ۸۰ میلیونی، ۴۰ میلیون تومان سپرده می‌خواهد و بعد از یک سال ۸۰ میلیون وام به اضافه ۴۰ میلیون سپرده‌گذاری شده را دریافت می‌کند.

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار سود وام تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بافت‌های فرسوده ۶ درصد و در سایر مناطق ۸ درصد است. در حال حاضر بازپرداخت اقساط تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۸ درصد (۱۲ ساله)ماهانه حدود ۹۰۰ هزار تومان است.

بین نیوز