روش‌های ناپایداری هستند که صرفاً در بازه زمانی خاصی باعث افزایش درآمدهای شهری و پس مدتی از رونق می‌افتند که نتیجه‌ای جز تخریب محیط‌زیست شهری و ایجاد آلودگی ندارند.

یک کارشناس اقتصاد شهری  به تشریح راهکارهای پایدار برای توانمندسازی و افزایش درآمد شهرداری‌ها، پرداخت.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، فاطمه امیدی با اشاره به این نکته که متاسفانه شهرداری‌ها در وضعیت خوب اقتصادی قرار ندارند، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین علل کاهش درآمد شهرداری‌ها در سال‌های اخیر، تکیه بر منابع درآمدی ناپایدار و عدم برنامه‌ریزی صحیح برای ایجاد درآمدهای پایدار شهری است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که خوشبختانه مدیریت شهری اهتمام زیادی به منظور یافتن راهی برای رشد اقتصاد شهری است، افزود: تا به امروز بخش عمده‌ای از درآمد شهرداری‌ها از طریق صدور مجوز برای بلند مرتبه‌سازی، افزایش تراکم، ساخت‌وسازهای بی‌رویه چه در درون شهر و چه در حومه شهر تامین شده است.

به گفته وی، این راه‌ها، روش‌های ناپایداری هستند که صرفاً در بازه زمانی خاصی باعث افزایش درآمدهای شهری و پس از مدتی از رونق می‌افتند که نتیجه‌ای جز تخریب محیط‌زیست شهری و ایجاد آلودگی ندارند.

امیدی با بیان این نکته که برداشت از منابع باید در راستای توسعه پایدار باشد؛ به محیط‌زیست صدمه‌ای وارد نکند و منابع برای نسل‌های آینده باقی بماند، ابراز داشت: زمین یکی از منابع مهم ملی است ساخت‌وسازهای بی‌رویه در دامنه‌کوه‌ها به بهانه توسعه، تخریب باغات و از بین‌بردن طبیعت اطراف شهرها عملا شهر فروشی است. این کار نتیجه‌ای جز هدر رفت سرمایه‌های طبیعی ملی ندارند.

به گفته کارشناس اقتصاد شهری راهکارهایی که برای افزایش درآمدهای شهرداری‌ها به کار گرفته می‌شوند باید دارای ویژگی‌هایی نظیر مشارکت‌پذیری درمیان شهروندان، اشتغال‌زایی، بهبود وضعیت اقتصادی، هم‌راستایی با اهداف زیست‌محیطی و با دوام باشند.