توسط حسین عبده تبریزی، صاحب‌نظر ارشد اقتصاد مسکن

پیشنهاد مدل ساخت و ساز در سال ۹۸

عبده‌تبریزی معتقد است:‌ بازسازی در مقایسه با گذشته که همه دنبال تخریب کامل و ساخت از نو بودند، زمینه قوی پیدا کرده است. کسب و کار بازسازی ساختمان‌های مسکونی به حجم سرمایه با مقیاس متوسط نیاز دارد سود کوتاه‌مدت آن نیز مناسب است.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، فعالان ساختمانی چنانچه به «بازسازی خانه‌های قدیمی و نیازمند تعمیر» رو بیاورند، با توجه به مقیاس کم سرمایه مورد نیاز برای بازسازی هر واحد، امکان استفاده از تسهیلات جعاله با مبلغ ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان نیز فراهم است. حتی سیستم بانکی می‌تواند در شرایطی که مسیر ذهنی سیاست‌گذار برای افزایش سقف وام خرید مسکن بسته است، نسبت به تقویت قدرت تسهیلات جعاله (وام تعمیرات) اقدام کند.
برآوردها نشان می‌دهد در شهر تهران در حال حاضر هزینه «بازسازی معمولی یا همان بازسازی در حد متوسط» مترمربعی حدود یک میلیون تومان است. در بازسازی یک واحد مسکونی، کابینت آشپزخانه، رنگ دیوار (کاغذ دیواری)، کف‌پوش و همچنین پنجره‌ها تعویض می‌شود و حتی لوله‌های آب داخل ساختمان نیز تعویض خواهد شد. برخی فعالان در حوزه بازسازی، البته قیمت یا فرمول مشخص برای هزینه بازسازی اعلام نمی‌کنند.

بین نیوز