معاون پشتیبانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت که دولت برای بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از سیل در کشور حدود ۷۵ هزار میلیارد ریال کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی پیش بینی کرده است.

هادی درفشی یکشنبه شب در حاشیه جشن گلریزان برای کمک به سیلزدگان مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ساری افزود: این اعتبار در قالب کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از سیل و سیلاب در اختیار سییلزدگان قرار می‌گیرد.
وی گفت که سیل اواخر سال گذشته و اوایل فروردین ماه امسال به ۱۷۵ هزار واحد مسکونی در کشور خسارت زد که از این تعداد افزون بر ۱۴۰ هزار واحد نیازمند تعمیر و مرمت هستند و بقیه هم تخریبی بوده و باید بازسازی شوند.

او افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، تا قبل از فرا رسیدن فصل سرما مرمت و بازسازی واحدهای مسکونی خسارتی در مناطق سیلزده تکمیل می‌شود و سیلزدگان به واحدهای مسکونی خود باز می‌گردند.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توضیح داد: هم اکنون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تمام تجهیزات و امکانات برای بازسازی و نوسازی در مناطق سیلزده ۲۳ استان کشور حضور دارد و پنج استان معین نیز برای بهسازی و بازسازی مسکن در این مناطق به کمک بنیاد مسکن آمده‌اند.
درفشی اضافه کرد: برای نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده که بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی را شامل می‌شود، علاوه بر پرداخت کمک بلاعوض دولتی، از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز کمک نقدی ارائه خواهد شد و مصالح ساختمانی از جمله سیمان نیز به طور رایگان در اختیار خسارت دیدگان قرار می‌گیرد تا هزینه‌هایشان کاهش یابد.

** پرداخت ودیعه برای واحدهای مسکونی تخربیی
معاون بنیاد مسکن کشور با اشاره به فرا رسیدن فصل گرما و دشواری سکونت در چادر برای سیلزدگان، گفت که این بنیاد برای اجاره واحد مسکونی بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال ودیعه مسکن به سیلزدگان پرداخت می‌کند.
درفشی ودیعه مسکن برای مناطق روستایی را ۶۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود که مبلغ یکصد میلیون ریال هم برای مناطق شهری است.

جشن گلریزان برای کمک به سیلزدگان مازندران امشب با حضور خیرین مسکن ساز این استان در ساری برگزار شد.

بر اساس برآوردهای اولیه، خیرین در این جشن حدود ۱۰ میلیارد ریال کمک نقدی برای ساخت مسکن سیلزدگان کمک کردند.
گفته می‌شود این کمک‌ها به حدود ۳۰۰ خانوار سیلزده نیازمند مازندران اختصاص خواهد یافت که تحت پوشش هیچیک از نهادهای حمایتی قرار ندارند.

بر اساس آمارهای رسمی در سیل روزهای پایانی اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ به ۶ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در مازندران خسارت وارد شد. مجموع خسارت سیل به واحدهای مسکونی، تأسیسات زیربنایی و بخش کشاورزی مازندران حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال اعلام شده است.