در یک رستوران بولونیایی ایتالیا هر میز حدود 18 یورو (21 دلار) برای هر نفر در یک ساعت و 26 یورو برای 2 ساعت هزینه دارد.

به گزارش پایگاه خبری بین نیوز از عصر ایران، برخی از رستوران‌ها در ایتالیا برای ادامه کار خود راهکار نویی اندیشیده تا مردم بیشتری را در دوره قوانین جدید کرونایی به سالن‌های خود بکشانند. بسیاری از آنها از این پس به جز دریافت هزینه غذا و نوشیدنی به ازای زمان حضور مشتریان در رستوران از آنها پول می‌گیرند.

بی‌بی‌سی در گزارشی به نام “ویروس کرونا: ایتالیایی‌‌ها راهی جدید برای خوردن در خارج از خانه یافته‌اند” و  با اشاره به ضرر رستوران‌های ایتالیایی در دوران موج اول کرونا به ‌راهکار این رستوران‌ها پرداخته و از شرایط رستوران‌داران در این کشور می‌گوید.

ساعت ۸ شب در رستوران سنتی “ویا د کولتلی” در شهر بولونیا. مشتریان سر وقت وارد می‌شوند تا پشت یکی از میزهای ۶ نفره این رستوران بنشینند. از آنجا که ایتالیا با افزایش مجدد مبتلایان به کووید-۱۹ مواجه شده، رستوران‌های ارزان بولونیا راهکاری متفاوت برای جذب مشتریان در پیش گرفته‌اند.

پس از فروکش کردن موج اول بیماری کرونا در تابستان سال جاری، رستوران و بارهای دارای فضای باز برای بازگشت به کار و بار خود دلگرم شدند. اما با شروع فصل سرما و آغاز موج دوم رستوران‌دارها راه‌کارهای جدیدی برای بقای خود پیدا کرده‌اند.

براساس قوانین محدود کننده جدید در ایتالیا رستوران و بارها تا تاریخ ۱۳ نوامبر (۲۳ آبان) از ساعت ۱۲ شب بسته خواهند شد و تنها ۶ نفر می‌توانند بر سر هر میز بنشینند. براساس همین قوانین جدید، نواحی “لومباردی” در شمال ایتالیا  قوانین منع رفت‌و‌آمد شبانه را از پنجشنبه بین ساعات ۲۳ تا ۵ صبح اجرایی خواهند کرد و به دنبال آن مناطق “کامپانیا” و “لاتزیو” از این امر پیروی می‌کنند.

یک ساعت برای مردم گرسنه که عجله دارند

“واژ این یوفزی” یک رستوران ساده با طراحی حصیر و کاغذ است. تا دو هفته پیش مردم در این غذاخوری به ازای هر غذای سفارشی، هزینه پرداخت می‌کردند. اکنون آنها هزینه ساعات حضور در سالن غذاخوری را می‌دهند.

“آنتونلا دی سانکتیس” که غذاهای طبخ شده شوهرش “میرکو کاراتی” را در رستوران سرو می‌کند، در این باره گفت: ما باید فرمول جدیدی را برای کارمان پیدا می‌کردیم در غیر این صورت نمی‌توانستیم تا کریسمس باز بمانیم.

اینک هر میز حدود ۱۸ یورو (۲۱ دلار)  برای هر نفر در یک ساعت و ۲۶ یورو برای ۲ ساعت هزینه دارد. هزینه نوشیدنی و قهوه نیز جدای هزینه میز است.

میرکو سرآشپز این رستوران کوچک می‌گوید: اگر مشغول گپ و گفت‌های دوستانه نشوید می‌توانید سریع به سراغ منو رفته و غذا انتخاب کنید. یک ساعت برای افراد گرسنه که عجله دارند و دو ساعت مانند زمان یک شام معمولی (در رستوران) است.

این زن و شوهر تحت تاثیر داستان‌هایی که میرکو در کودکی در مورد سرعت مردم منطقه بولونیا پس از جنگ شنیده است، هستند. در آن داستان‌ها مردم فقیر می‌توانستند در “۱۰ دقیقه پاستا و لوبیا” سفارش دهند.

هر چه زمان کمتری در رستوران صرف کنید هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد. این راهی برای رضایت مشتریان و سرو غذا برای افراد بیشتر است.

با اجباری شدن فاصله‌گذاری اجتماعی در سالن‌های غذاخوری، رستوران‌هایی که صورت معمول ظرفیت پذیرش ۲۵ تا ۳۰ نفر را داشتند اینک تنها موفق به پذیرش ۱۵ تا ۱۶ نفر هستند. اما آنتونلا می‌گوید بقیه هزینه‌ها مانند هزینه آب، برق و اجاره ثابت مانده است.

وی افزود: ما تمایلی به افزایش قیمت‌ها نداشتیم زیرا این کار از نظر مشتریان ما عادلانه نبود. در این شرایط هر ظرف غذا ۲ برابر قبل برای ما هزینه در بر داشت زیرا ما کمتر از قبل مشتری و درآمد داشتیم. بنابراین ایده زمان را به عنوان راهی برای باز ماندن کسب و کار خود پیدا کردیم.

آیا این روش کار می‌کند؟

تا به حال  این روش موثر بوده است. صاحبان این رستوران کوچک اعلام کرده‌اند تا پایان هفته اول به ارقام درآمدی قبل از کووید ۱۹ رسیده‌اند. به گفته “وینچزو ووترو” رئیس اتحادیه رستوران‌دارن بولونیا این شیوه راه حل خوبی است، اما نه برای همگان.

او در این باره گفت: بخش تهیه و سرو غذا بسیار متنوع است . آخرین اعلامیه که باعث بسته شدن رستوران‌ها و بارها در نیمه شب شد، ضربه بزرگی را به مراکزی وارد کرد که از ساعت ۱۱ شب به بعد شروع به سرو غذا و نوشیدنی می‌کردند.

وترو رئیس اتحادیه رستورداران بولونیا با اشاره به مالکان اغذیه‌فروشی‌های محلی گفت، که آنها به دنبال ارائه ناهار به جای شام‌های دیرهنگام شبانه هستند.

براساس گزارش “فدراسیون مشاغل عمومی ایتالیا موسوم به “فیپو”، بخش رستوران‌های ملی حدود ۶۴ درصد یا حدود ۱۳ میلیارد یورو  دربهار سال جاری (۳ ماهه دوم سال جاری) ضرر کرده‌اند.