مدیرکل استاندارد قم با بیان اینکه در حوزه دولتی، نظامی، انتظامی، نظارتی و دانشگاه‌ها ۲۸۳ بالابر و آسانسور در استان وجود دارد که فاقد هرگونه تاییدیه استاندارد است گفت: این تعداد ۳۰ درصد از بالابرهای عمومی هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بین نیوز از ایرنا، مجید آوری فرد روز شنبه در نخستین جلسه شورای استاندارد قم در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: در استان یکهزار و ۴۵۵ گواهی بالابر صادر شده که ۸۶۹ مورد گواهی اولیه و ۵۷۶ مورد نیز ادواری است.

وی با اشاره به وجود ۴۴ شرکت طراحی و مونتاژ بالابر که زیر مجموعه سازمان صمت استان است گفت: پنج شرکت بازرسی نیز داریم که شرکت‌های سازنده کار طراحی را انجام، بازرسان هم تایید و در نهایت پروانه صادر می‌شود.

مدیرکل استاندارد قم در ادامه خاطرنشان کرد: تا پایان سه‌ماهه نخست سال جاری، در اماکن عمومی استان، ۴۰۳ بالابر دارای تاییدهای اولیه و ادواری بوده‌اند.

وی اضافه کرد: ۲۰۵ بالابر، تاییدیه اولیه دارند، اما ادواری را نگرفتند.

این مسئول با یادآوری اینکه در حوزه‌های دولتی، نظامی، انتظامی، نظارتی، دانشگاه‌ها و سایر مراکز مختلف دیگر ۲۸۳ بالابر در استان وجود دارد که فاقد هر گونه تاییدیه است گفت: این تعداد ۳۰ درصد از بالابرهای عمومی است، ۵۴ بالابر نیز هیدرولیک هستند که عدم شمول دارند.

وی گفت: در مجموع ۹۴۵ بالابر در حوزه عمومی شناسایی شده است.

آوری فرد همچنین با اشاره به آنالیز این تعداد بالابر افزود: ۱۹۸ بالابر در حوزه اداری، ۱۹۶ مورد اقامتی، ۱۳۰ مورد در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی و خصوصی، ۲۱۸ مورد نیز در مجتمع‌های تجاری و تفریحی، ۱۹۱ بالابر هم در دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز علمی و ۱۲ مورد هم در مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه می‌باشد.

وی گفت: در حوزه‌های دولتی، شهرداری، بانک‌ها و مراکز انتظامی و قضایی ۷۰ درصد استانداردسازی را انجام دهیم.

مدیرکل استاندارد قم تصریح کرد: در حوزه اقامتی و بیمارستان‌ها به ترتیب ۷۴ درصد و ۶۲ درصد کار استانداردسازی انجام، و بیمارستان‌های دولتی نیز تقریبا مشکلی ندارند.

وی تاکید کرد: مشکل بیشتر در شهرداری، بانک‌ها، مراکز انتظامی و قضایی است که ۵۰ درصد کار انجام و فقط تاییدیه صادر نشده است، جلسه‌های مکرری با دستگاه‌ها گذاشتیم، با شرکت‌ها تفاهم و و بازرسی به عمل آوردیم، در مجموع ۶۴ درصد استانداردسازی را پیش برده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ تعداد ۱۴۵ گواهی بالابر معتبر در قم داشتیم، در بانک اطلاعاتی بالابر این استان فقط ۷۱۰ بالابر بود که به ۹۴۵ بالابر رسیده است.

جایگاه سوخت به کپسول‌های غیر استاندارد خدمات ندهند

مدیرعامل شرکت گاز قم نیز در این جلسه گفت: جایگاه‌های عرضه سی.ان‌.جی یا گاز مایع به خودروهایی که کپسول‌های غیراستاندارد دارند نباید خدمات بدهند.

علیرضا نصیری افزود: گازی که داخل جایگاه‌های سی‌.ان.جی وجود دارد، گاز طبیعی فشرده شده است.

وی افزود: گاز طبیعی که در خانه‌ها استفاده می‌شود در حد یک چهارم پوند است، اما گازی که داخل کپسول می‌رود و در خودرو پشت سر راننده قرار می‌گیرد سه هزار پوند ظرفیت پیدا می‌کند.

نصیری بیان کرد: چون خودروها از کپسول‌های غیراستاندارد استفاده می‌کنند، احتمال وقوع حوادث ناگوار وجود دارد که باید با توجه جدی به بحث استاندارد، از این وقایع جلوگیری کنیم./