علاوه بر اجرای پروژه‌های عمرانی یکی از اولویت‌های ما مساعدت به معیشت مردم است، اجرای پروژه‌های عمرانی به تنهایی نمی تواند مشکلی را حل کند زیرا تا زمانی که وضعیت مالی مردم مناسب نباشد نمی توانند از این امکانات استفاده کنند.

به گزارش شبکه خبری تحلیلی بین نیوز از، عطاءاله اکبری، مدیرکل راه و شهرسازی استان سیتان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری توضیحاتی در خصوص پروژه‌های بازآفرینی شهری در این استان ارایه کرد و گفت: از سال ۹۵ که بازآفرینی شهری به معاونت مسکن و ساختمان واگذار شد، هر سال با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده پروژه‌هایی در بافت فرسوده و در سکونتگاه‌های غیر رسمی تعریف و قراردادهایی در این زمینه منعقد می شود.

او افزود: علاوه بر پروژه‌های عمرانی، پروژه‌های مختلفی در زمینه‌های آموزشی، فرهنگی، درمانی و ورزشی نیز با توجه به نیاز دستگاه‌های اجرایی  انجام می شود. در این راستا سال ۹۷ با حضور دستگاه‌های مختلف استان، سندی با عنوان «سند اقدام مشترک» تدوین کردیم تا بر اساس آن کمبود سرانه‌های عمومی محلات هدف را جبران کنیم، در این سند پروژه‌های مورد نیاز تا سال ۱۴۰۰ دیده شده است و بر اساس آن کار را پیش می بریم.

انعقاد قرارداد باسازمان فنی و حرفه‌ای

او با اشاره به این که یکی از اولویت‌های ما مساعدت به معیشت مردم است، تصریح کرد: اجرای پروژه‌های عمرانی به تنهایی نمی تواند مشکلی را حل کند زیرا تا زمانی که وضعیت مالی مردم مناسب نباشد نمی توانند ازاین امکانات استفاده کنند.

اکبری اظهار کرد:به دلیل شرایط نامناسب مالی ساکنان محلات هدف، آن‌ها ترجیح می دهند کودکان خود را برای امرار معاش به سر کار بفرستند که عمدتا جذب شغل‌های کاذب شده و به دلیل شرایط خاص منطقه ممکن است جذب باندهای مواد مخدر و گروه‌های اشرار شوند. بنابراین برای رفع این معضل با سازمان فنی و حرفه‌ای قراردادی منعقد کردیم که بر اساس آن ساکنان این محلات می توانند به شکل رایگان از آموزش‌های این سازمان استفاده کنند.

احداث بازارچه‌های کارآفرینی رایگان

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان همچنین از راه اندازی بازارچه‌های کارآفرینی محلی خبر داد و گفت: از آن جا که بسیاری از کارآموزان سازمان فنی و حرفه ای بعد از اتمام دوره کارآموزی، محلی برای ارایه  شغل خود نداشتند؛ بنابراین تصمیم گرفتیم تا بازارچه‌های محلی را برای این افراد راه اندازی کنیم. بنابراین، دو بازارچه در شیرآباد و محله باباییان زاهدان احداث کردیم، بازارچه شیرآباد در اختیار شهرداری قرار گرفت اما بازارچه بابائیان به شکل رایگان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و اولویت با زنان خود سرپرست، بد سرپرست و نیز افراد تحت پوشش کمیته امداد است.

تعریف ۱۸ پروژه در سال ۹۸

اکبری با بیان این که در سال ۹۸ نیز ۱۸ پروژه در زمینه بازآفرینی شهری تعریف کردیم، به توضیح برخی از این پروژه‌ها پرداخت و گفت: قرارداد برخی از پروژه‌ها منعقد شده و برخی نیز در دست اقدام است. بهسازی معابر سیستان از جمله محور کلات – زاهدان، احداث دو مدرسه ۱۲ و ۶ کلاس در زاهدان، بهسازی معابر محله معصوم‌آباد در زابل که یکی از معابر مهم این شهرستان محسوب می شود، بهسازی معابر محله رسالت و محله هیرمند شمالی و تکمیل دو کتابخانه در زابل از جمله پروژه‌های تعریف شده در سال ۹۸ است که در سال جاری نیز ادامه دارد. همچنین تهیه طرح پهنه شمالی شهر زاهدان از دیگر برنامه‌هایی است که بر اساس طرح تفصیلی اجرایی می شود و ساماندهی مناطق حاشیه را تسهیل می کند.

او با اشاره به این که سرانه‌های موجود در کاربری‌های مختلف آموزشی، بهداشتی، ورزشی و سایر موارد با استانداردها فاصله بسیار دارد، تصریح کرد: ما با اجرای پروژه‌های یاد شده تلاش داریم تا این سرانه‌ها را به سرانه دیگر شهرها نزدیک کنیم تا نیاز نباشد مردم برای درمان به محلات دیگر مراجعه کنند. اکنون در شهر زاهدان بنیاد مسکن و شهرداری نیز پای کار آمده اند و اعتبارات خوبی در اختیارشان قرار گرفته است و همپای اداره راه و شهرسازی کار می کنند.

به گفته اکبری اجرای شبکه‌های آب، برق، گاز، فاضلاب و اجرای مسیل به طول ۲ هزار و ۷۰۰ متر از دیگر اقدام‌های انجام شده در سال جاری به شمار می رود.

او با اشاره به بازدید مهدی عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری از پروژه‌های بازآفرینی شهرستان زابل توضیح داد: معابر هیرمند شمالی و معصوم آباد  شهر زابل خاکی بود و وزش کوچکترین باد، باعث ایجاد گرد و خاک شده و مشکلات بسیاری را به وجود می آورد.  این امر در درجه اول بهداشت منطقه را با خطر مواجه می‌کرد، شیوع انواع و اقسام بیماری‌ها را گسترش داده و باعث سختی تردد و زندگی مردم می شد. خوشبختانه اکنون کار زیرسازی این معابر با اعتباری که شرکت بازآفرینی شهری تخصیص داد، انجام شده و چند هفته پیش نیز اعتباری برای آسفالت آن در نظر گرفته شد و قرار است تا آخرشهریور کار آسفالت این معابر به پایان برسد. این کار سطح بهداشتی مناطق را افزایش می دهد.

تعریف ۲۹ پروژه در سال جاری

او با اشاره به این که برای سال جاری نیز ۲۹ پروژه تعریف کرده ایم، گفت: امسال شهر خاش و سراوان نیز علاوه بر زاهدان و زابل در برنامه‌ها دیده شده اند و در مجموع اعتبار در نظر گرفته شده برای این شهرها حدود ۳۵ میلیارد تومان است.

به گفته اکبری، احداث سالن‌های چند منظوره فرهنگی- ورزشی در زاهدان، ساخت سه پارک محله ای، احداث سه مدرسه، احداث یک مرکز بهداشتی و درمانی در زاهدان، اجرای طرح‌های توانمندسازی در کل استان، ساخت کتابخانه و احداث مرکز آموزشی در زابل، بهسازی معابر سه محله و بهسازی مدرسه در خاش بخشی از برنامه‌های در نظر گرفته شده در سال جاری به شمار می روند.