مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اعلام اینکه تعداد واحدهای در حال نوسازی از ۲۱۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده کشور گذشت، میزان سرمایه گذاری دولت سیزدهم را برای رفع محرومیت و توانمندسازی ساکنان بافت‌ها از ابتدای دولت تاکنون ۲ هزار میلیارد تومان برشمرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانمی بین نیوز، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از اقدامات آن شرکت را در زمینه نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده، مشارکت‌پذیری مردم برای نوسازی واحدها و همچنین تامین خدمات روبنایی در محلات فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی تشریح کرد.

واحدهای در دست نوسازی بافت‌های فرسوده تا پایان امسال به ۲۴۰ هزار واحد می‌رسد

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه یک سوم جمعیت شهری در محدوده محلات هدف بازآفرینی شهری سکونت دارند، بر ضرورت مشارکت‌پذیری مردم برای همکاری در ارتقای محلات هدف بازآفرینی تاکید کرد و گفت: طبق آخرین آمارها در دولت سیزدهم بیش از ۱۹۰ هزار پروانه ساختمانی صادر شده است که با احتساب ۲۱ هزار پروانه صادره در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ که در این دولت در قالب تبصره ۱۸ به بانک برای دریافت تسهیلات کم‌بهره نوسازی معرفی شدند، در مجموع کار ساخت ۲۱۱ هزار واحد در بافت‌های فرسوده آغاز شد.

۵۵ هزار و ۷۱ واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده بهره‌برداری شد

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران توضیح داد: تاکنون ۵۵ هزار و ۷۱ واحد به بهره‌برداری رسیده است. در برنامه است که تا پایان امسال تعداد واحدهای در دست ساخت در بافت‌های فرسوده به عدد ۲۴۰ هزار واحد برسد.

۳۰هزار واحد نوسازی شده در دهه فجر بهره‌برداری می‌شود

این مقام مسئول از برنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران برای بهره‌برداری از ۳۰ هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده تا برای دهه فجر ۳۰ هزار واحد بهره‌برداری شود که تاکنون بیش از ۵ هزار واحد در نقاط مختلف کشور در قالب سفرهای استانی رییس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی در استان های فارس، کردستان، چهارمحال و بختیاری، البرز، گلستان، زنجان و اردبیل بهره‌برداری شد.

آیینی در خصوص خدمات روبنایی و فعالیت‌های شرکت بازآفرینی دراین باره، بیان کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران در حوزه محرومیت‌زدایی و توانمندسازی به ویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی اقدامات قابل‌توجهی را به انجام رسانده است. در ابتدای دولت سیزدهم یکهزار و ۲۴۵ پروژه نیمه تمام در این بخش باقیمانده بود که ما تمامی تلاش خود را صرف کردیم تا این پروژه‌های رها شده و نیمه تمام را تکمیل کنیم.

۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دولت سیزدهم برای محرومیت‌زدایی و توانمندسازی ساکنان بافت‌های ناکارآمد

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در حوزه محرومیت‌زدایی و توانمندسازی ساکنان بافت‌های ناکارآمد ۹۴۸ پروژه به اتمام رسیده است، از برنامه اتمام ۲۹۷ پروژه باقیمانده تا پایان سال آتی خبر داد.

به گفته آیینی، در دولت سیزدهم تاکنون یکهزار میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی و توانمندسازی ساکنان بافت‌های فرسوده سرمایه‌گذاری شد. از جمله مهمترین پروژه‌های شاخص می‌توان به تاسیس مراکز اورژانس اجتماعی، مراکز جامع سلامت، مجتمع ورزشی، مجتمع فرهنگی- هنری، مدارس، درمانگاه و سایر در محلات ناکارآمد، اشاره کرد.

بهسازی و آسفالت معابر خاکی ۲ هزار و ۵۰ کیلومتر در ۳۷۵ شهر با هزار میلیارد تومان دیگر

آیینی ادامه داد: در بخش محرومیت‌زدایی و آسفالت معابر در این دو سال ۲ هزار و ۵۰ کیلومتر در ۳۷۵ شهر، معابر خاکی با اعتباری بالغ بر هزار و ۵۰ میلیارد تومان سهم شرکت بازآفرینی علاوه بر سهم شهرداری‌ها صرف بهسازی و آسفالت معابر هدف بازآفرینی شهری شد.

وی آموزش‌های مدیران و مردم را بخش دیگری از فعالیت‌های شرکت بازآفرینی برشمرد و گفت: آموزش مدیران شهری و کارشناسان شهری، آموزش حلقه‌های میانی در حدود ۴۰۰ نفر برای حضور در محلات به عنوان حلقه‌های واسط مردم و مسئولان، همچنین آموزش‌های مردمی بخش دیگری از این آموزش‌هایی است که شرکت بازآفرینی شهری ایران انجام می‌دهد. در مجموع دو سال اول دولت بیش ۱۵ هزار نفر از ساکنان این مشکلات از آموزش‌های شغلی و ترویجی این شرکت با مشارکت سازمان فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شده‌اند.