اعمال برخی تغییرات در نرخ عوارض مرتبط با ساخت و سازهای شهری ، برخی ابهامات و بعضا گلایه مندی از سوی گروه هایی از شهروندان همچون سازندگان املاک مسکونی و تجاری را در هفته های اخیر دنبال داشته و این درحالی است که میزان تغییرات اعمال شده تاثیر چندانی در حوزه ساخت و سازهای شهری ندارد. بااین حال وپس از ابراز برخی ابهامات از سوی شهروندان، شهردار منطقه چهار تهران در حاشیه جلسه هفتگی ملاقات مردمی پای صحبت ها و درددل های جمعی از سازندگان این منطقه نشست و درباره علل و چگونگی تغییر در عوارض های مرتبط با ساخت و ساز توضیحاتی را ارائه داد.

محمد محمددوست با بیان اینکه قیمت ملک در سال های اخیر چند برابر شده است افزود: نوسانات بازار مسکن به نفع شهروندان ، سازنده ها ، شهرداری و دولت نیست و می بایست با در نظر گرفتن همه جوانب مسائل ومعضلات در ساخت و سازها حل و فصل شود.

وی در ادامه گفت: باتوجه به افزایش چندبرابری قیمت ها، افزایش اعمال شده در عوارض صدور پروانه به دوبرابر هم نرسیده و ما موظف هستیم باسرعت و سهولت پروانه های ساختمانی را بررسی و تا جایی که قوانین اجازه می دهد، کمک کنیم تا مقداری از فشارهایی را که شهروندان متحمل می شوند ،کاهش یابد.

شهردار منطقه چهار تهران در ادامه به سیستمی شدن عوارض نظارت فنی در مناطق خبرداد و گفت: به منظور جلوگیری از تخلفات و اخذ عوارض مازادبر پروانه ساختمانی ، طبق بخشنامه صادره از سوی بازرسی شهرداری تهران اختیارات عوارض ساختمانی شورای اداری مناطق کاسته و به صورت سیستمی و یکپارچه همه ملزم می شوند در قالب یک در چهارچوب عمل کنند تا ضمن پیشگیری از تخلفات، طرح های جامع و تفضیلی شهر به شکل مطلوب تری اجرائی شود.

محمد دوست با اشاره به شعار شهردار تهران “تهران شهری برای همه” تصریح کرد: تهران شهری برای برای همه اقشار مختلف و نه فقط “سازنده ها” است و اگر خارج از ضوابط عمل کنیم ،ممکن است در کنار از بین رفتن باغات که هیچ سودی برای شهرداری نداشت ، شاهد از بین رفتن معابرشهری و غیر قابل سکونت شدن شهر باشیم.

وی در پایان گفت: شهر با ساخت و ساز زنده است و بخش قابل توجهی از هزینه های شهرداری از ساخت و سازها تامین می شود و برای حل مشکلات و معضلات شما سازنده ها با در نظر گرفتن همه جوانب و حق شما که در حیطه اختیارات شهرداری است، امیدواریم با کمک هم شهری پویا و ضابطه مند بسازیم.

  • منبع خبر : شهرنوشت