برآورد هزینه ساخت و ساز یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش های مدیریت پروژه ساختمانی است. برای ارتقاء مهارت های برآوردسازی هزینه شما ابتدا باید این مسئله را درک کنید که هر پروژه با دیگری متفاوت است و هیچ یک شبیه دیگری نیست.

یکی از متخصصین برنامه ریزی و زمان بندی پروژه های ساختمانی در مورد رایج ترین خطاهای مربوط به برآورد هزینه ساخت و ساز تحقیق انجام داده و راهکارهای مناسب در جهت پرهیز از انجام آن ها را به شما معرفی می نماید.

متدهای متعددی برای تخمین هزینه ها وجود دارند که همواره مورد استفاده قرار می گیرند اما سه نمونه از رایج ترین آن ها به شرح زیر است:

* برآورد تقریبی
* برآورد دقیق
* برآورد مدل

همانطور که می دانید، تخمین هزینه به معنای تعیین کمیت و پیش بینی هزینه های مورد نیاز برای ساخت و ساز، تولید کالا یا ارائه خدمات است. برخی از اشتباهات مربوط به برآورد هزینه می تواند ناچیز به نظر برسد، اما گاهی اوقات هنگام بررسی فاجعه به بار می آورند. برای آنکه برای پرهیز از این خطاها آماده باشید ابتدا باید با رایج ترین آن ها آشنا باشید که در ذیل به سه مورد از آن ها پرداخته ایم.

اشتباهات مربوط به برآورد هزینه پروژه های ساختمانی

در هر مرحله ای از برآورد هزینه در پروژه های ساختمانی ممکن است بنا به دلایل متفاوت، اشتباهاتی رخ دهند که در نتیجه آن کل پروژه تحت تاثیر قرار گیرد بنابراین لازم است تلاش شود تا این اشتباهات به حداقل ممکن برسد.
اشتباه اول: خطا در محاسبه درست ارقامی که توسط شما یا دیگران تولید می شوند

مردم تمایل دارند به تکنولوژی و استفاده از ماشین ها برای پاسخ دادن به سوالات استفاده کنند اما گاهی اوقات ممکن است آن ها پاسخ های غلط تولید کنند. اصولاً این اشتباه مورد توجه قرار نمی گیرد زیرا توسط ماشین حساب شده و به نظر می رسد ماشین حساب ها همواره نتایج درست ارائه می دهند. در واقع ما انسان ها کورکورانه به نتایج کامپیوترها اعتماد می کنیم بدون اینکه لحظه ای فکر کنیم آن ها نیز می توانند دچار اشتباه شوند.

در دنیای مدرن امروزی کمتر کسی از ذهن خود برای محاسبات استفاده می کند زیرا تمام آنچه که بدان نیاز داریم در زیر انگشتان ما در گوشی موبایل ذخیره شده اند. همه ما دچار اشتباه می شویم و هیچ گریزی از آن نیست اما آگاهی از این خطاها در طولانی مدت می تواند به ما کمک کند.

راه حل: همواره بر هوش ریاضی خود و تمام آنچه که در طول تحصیل فرا گرفته اید کار کنید. یکی از بهترین مثال هایی که می توان برای تقویت هوش به آن ها اشاره کرد فروشگاه مواد غذایی است. هنگامی که برای خرید اقلام مختلف اقدام می کنید قبل از پرداخت پول بهتر است به طور ذهنی هزینه کل را محاسبه کنید.

روش های دیگر به شرح زیر می باشند:

* هنگامی که می خواهید هزینه ها را تخمین بزنید از روش دیگر استفاده نمائید. برای مثال هزینه را با یک واحد اندازه گیری دیگر محاسبه کنید. آیا جواب حاصل درست است؟
* همواره از فلش کارت ها برای براورد ذهنی استفاده کنید و خود را به چالش بکشانید.
* مهارت های فیزیکی و ذهنی خود را همواره تقویت بخشیده و ارتقاء دهید.

اشتباه دوم: خطا در پیش بینی و محاسبه نقدینگی

بیشتر خسارات مالی که به شرکت های ساختمانی وارد می شوند نتیجه سوء مدیریت اقتصادی است. آنچه که شما باید در مورد نقدینگی بدانید به شرح زیر است:

* تنها مقدار نقدینگی مهم نیست بلکه زمان آن نیز حائز اهمیت است. شما باید بدانید در ماه چه مقدار پول وارد حسابتان شده و از آن خارج می شود.
* در اکثر موارد ممکن است پول قرض بگیرید، بنابراین باید از دانش لازم در مورد آنچه که بدان نیاز دارید برخوردار باشید.
* این را بدانید که ممکن است بدهی داشته باشید و بانک ها به شما وام ندهند، بنابراین از حداکثر بدهی خود آگاه باشید.
* چگونه تغییراتی که در نقدینگی ایجاد می شوند می توانند پروژه شما را تحت تاثیر قرار دهند؟ هنگامی که یک پروژه آغاز می شود، ممکن است مجبور شوید در مدت زمان کوتاه پول زیادی خرج کنید، به همین دلیل میزان گردش پول افزایش پیدا می کند.

مثال بارزی که می توانیم برای این قسمت عنوان کنیم ورشکستگی کاریلیون، دومین و بزرگ ترین شرکت ساختمانی بریتانیا است.

اشتباه شرکت کاریلیون: هزینه ها کنترل و مدیریت نشدند و مشتریان پرداخت های خود را به تاخیر می انداختند.

راه حل: هزینه ها را کنترل کنید. با دپارتمان برنامه ریزی کار کنید تا نمودار نقدینگی برای شما ترسیم نمایند، همچنین مطمئن شوید که آن ها به روز هستند.

 

بیشتر بخوانید: تولید مسکن در حال مرگ تدریجی است

اشتباه سوم: خطا در تطبیق هزینه واحد

صرف نظر از اینکه چه نوع پایگاه داده مورد استفاده قرار می گیرد و یا چه کسی صاحب آن است، ارقام باید با بر اساس فاکتورهایی نظیر موقعیت مکانی، فصل، آب و هوا، حجم پروژه، مدت زمان پروژه و پیچیدگی طرح به طور مدام تنظیم شوند. همچنین یکسری تغییرات سودمند وجود دارند که باید مورد بررسی قرار گیرند تا در طولانی مدت تاثیر خود را بگذارند. تطابق های مختلفی باید برای مصالح، نیروی کار، تجهیزات و … صورت گیرد.

برای مثال، در مناطق بسیار گرم یا بسیار سرد شما باید کار و تجهیزات را با یکدیگر تطبیق دهید اما نیازی نیست برای هزینه مصالح ساختمانی نیز این کار را انجام دهید.

راه حل: مطمئن شوید تطابق صحیح برای هر پروژه به صورت جداگانه صورت گرفته است. نیازی نیست خطاها یا موفقیت ها را در نظر بگیرید بلکه همواره باید قیمت واحد برای هر مورد را بررسی کنید. برای مثال، برخی از کشورهایی که به شما نیاز دارند ممکن است نسخه ای در خصوص قیمت، موقعیت مکانی، ترابری و … آماده کنند.

  • منبع خبر : سایت انجمن صنفی انبوه سازان استان فارس