یکی از بناهای خاص و معماری های جالب دنیای مدرن مجتمع هابیت است.

ساختمان هابیتت ۶۷ یا ساده تر آن هابیتت یک مدل اجتماعی و مجتمع مسکونی در مونترال کبک کانادا با چشم انداز بسیار زیبا در کنار دریا قرار دارد.

طراح این ساختمان (safdie ) به عنوان یک پروژه ی پایان نامه برای دانشگاه مک گیل این اثر را طراحی کرد. هرچند نتوانست در آن سال جایزه ی پینگتون پیزا و جشنواره های دانشگاهی را از آن خود کند که این موضوع باعث شد در طرح خود بازنگری های زیادی کند و آن را کمل تر کند.

این طرح، پیشگام در طراحی و ساخت مجموعه‌های پیش ساخته می‌باشد. این مجتمع مسکونی از نظر فرمی و حجمی دارای ترکیبی غیرمعمول از واحدهای مدولار بتنی، است که برای نمایشگاه جهانی مونترال، طراحی و ساخته شد.

هدف صفدی این بود خانه های ویلایی که بیشتر بیانگر حریم خصوصی هستند را با آپارتمان های شهری که امکانات اشتراکی بسیاری بین ساکنین ، جنبه ی عمومی تری نسبت به ساختمان های ویلایی ، از تراکم جمعیت بیشتری برخوردارند و مقرون به صرفه تر هستند را تلفیق کند.

طراح تلاش کرده تا زندگی انسان جدید را در شهرهای شلوغ و خالی از حریم خصوصی را تغییر دهد و به تجدید عهد با گذشته و طبیعت برآید.

با چسباندن این ۱۴۶ خانه کنار هم یک مجتمع مسکونی با واحدهای به اندازه و نمای متففاوت که هر کدام از این واحدها به یک یا هشت واحد مجاور متصل هستند تشکیل می شود.این مجتمع روز اول ۱۵۸ واحد داشت اما به دلیل کوچک بودن بعضی واحدها، آن ها را با هم ادغام کردند که هر واحد حداقل به یک تراس خصوصی وصل شده است که می تواند حداقل از ۲۰ تا ۹۰ متر مربع باشد.

بین نیوز