بخش قابل توجهی از زیرساخت های گردشگری در شهرداری تعریف می شود و در بخش هایی هم که شهرداری به طور مستقیم نقش ایفا نمی کند، این نهاد نقش پیشران را دارد.

به گزارش پایگاه خبری بین نیوز از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، سید رضا مرتضوی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه هنگامی که مردم دستگاه های استانی را کنار یکدیگر می بینند، سرمایه های اجتماعی هم به جامعه بازمی‌گردد، اظهار کرد: این روزها امید مردم خدشه دار شده است و نیاز است با چنین همراهی هایی، مردم به ما اعتماد کنند.

وی با اشاره به اصفهان و جایگاه آن در تاریخ گفت: از اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی یاد می شود و اگر بخواهیم در این تراز به اصفهان بپردازیم باید به تک تک این مولفه ها در تصمیم گیری های خود توجه کنیم.

استاندار اصفهان با بیان اینکه جایگاه اصفهان به عنوان اصل محوری در همه تصمیمات باید جای خود را پیدا کند، تصریح کرد: مثلا در موضوع عدالت محوری از یک سو پرداختن به مناطق حاشیه ای شهر سبب سرازیر شدن جمعیت به این مکان ها می شود و از سوی دیگر نادیده گرفتن آن باعث می شود در وظایف حاکمیتی دچار کم کاری شویم.

وی ادامه داد: در خصوص این موضوع باید به گونه ای برنامه ریزی شود که هم جلوی آسیب های حاشیه نشینی گرفته شود و هم فضا برای انجام مسئولیت های ما فراهم شود.

مرتضوی گردشگری و صنایع «های تک» را دو راهبرد استان اصفهان برای توسعه عنوان و اظهار کرد: بخش قابل توجهی از زیرساخت های گردشگری در شهرداری تعریف می شود و در بخش هایی هم که شهرداری به طور مستقیم نقش ایفا نمی کند، این نهاد نقش پیشران را دارد.

وی مناطق حاشیه رودخانه زاینده رود را از فرصت های در اختیار بخش خصوصی برای افزایش زیرساخت ها برشمرد و افزود: دعوت از سرمایه گذاران برای چنین اقداماتی باید در برنامه های محوری شهرداری باشد تا هتلینگ توسعه یابد.

استاندار اصفهان این شهر را ایستگاه دوم دیپلماسی کشور عنوان و تصریح کرد: بسیاری از مقامات بعد از حضور در پایتخت خواستار بازدید از شهر اصفهان نیز هستند که باید شهرداری و شورای شهر از این فرصت برای گسترش مناسبات و تعریف رویدادها استفاده کنند.

*شهر اصفهان از ۹ تا ۱۹ دیماه میزبان شهداست

وی با بیان اینکه اصفهان ۱۶۰۰ بنای میراثی دارد که با وضعیتی که اعتبارات دولتی دارد، واگذاری ساماندهی این بناها به میراث، آینده نامعلومی پیش روی این بناها می گذارد، گفت: در این حوزه می توان با ورود بخش خصوصی و رها کردن قید و اعتبارات دولتی، این کار را به سرانجام رساند.

مرتضوی به میزبانی شهر اصفهان از شهدا در روزهای ۹ تا ۱۹ دیماه اشاره و اظهار کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر بضاعت خود را برای این ایام به میدان بیاورند.

وی در خصوص مطالباتی که از مدیریت استان در حوزه های مختلف وجود دارد، افزود: در حال حاضر محدودیت هایی وجود دارد که با نگاه مدیریتی باید برای آن تدبیری کرد و در این خصوص اولویت های اصفهان را مورد مداقه قرار داد.

استاندار اصفهان تلاش مدیریت استان برای تبیین چالش فرونشست در اصفهان در سطح ملی را یادآور شد و گفت: تاکنون در این خصوص دو جلسه با معاون اول رئیس جمهور و ۵ جلسه با حضور وزرا، سازمان محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه و …. برگزار کرده ام.

*حل مسائل اجتماعی با تمرکز بر حفظ امنیت روانی جامعه باشد

وی از اقدامات استان برای گرفتن اعتبارات مطلوب برای مسئله آب خبر داد و افزود: سامانه دوم آبرسانی اصفهان به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای بهره برداری نیاز داشت که این اعتبار تامین شد. همچنین برای راه اندازی دو تصفیه خانه شمال و جنوب هم حدود سه هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب شد.

مرتضوی بیان کرد: باید ضمن حل مسائل به گونه ای عمل کنیم که امنیت روانی جامعه را به هم نزنیم و از سویی مشکلات هم برای مسئولان پایتخت شفاف شود. به طور مثال در جلساتی که با مدیران ملی داریم، مسئله فرونشست اصفهان به عنوان اصلی ترین چالش استان مطرح می شود چراکه این موضوع یک مسئله تمدنی است.

وی با اشاره به انتقادها به حذف برخی ردیف ها در بودجه ۱۴۰۱ دولت در خصوص کمک هایی که به شهرداری ها به ویژه در حوزه حمل و نقل و تخصیص اوراق مشارکت انجام می شود، اظهار کرد: اکنون دولت در وضعیت خاصی گرفتار است و برای پرداخت حقوق ها در پایان هر ماه هم دچار مشکلاتی است که برای این منظور نیاز به تدابیری است تا این مسائل حل شود.

استاندار اصفهان به ظرفیت سالن اجلاس سران شهر اصفهان اشاره و تصریح کرد: همه پروژه ها برای ما از درجه اهمیت ویژه ای برخوردار است و در خصوص این طرح هم اهتمام ویژه ای داریم.

*شهرداری حاضر به همکاری با مدیریت استان برای حل مسائل اجتماعی است

در ادامه این جلسه، علی قاسم زاده، با بیان اینکه برای ایجاد تحول نیاز به همراهی دستگاه ها داریم که نقطه الحاق همه این نهادها، استانداری است، اظهار کرد: اراده استاندار بر این است تا در حرکتی جمعی، مسائل شهر با سرعت قابل قبولی حل شود.

وی ادامه داد: با دو مدیر جهادی که اخیرا در استانداری منصوب شدند، امیدواری بسیاری ایجاد شد چراکه یکی از گلوگاه های ما کمیسیون ماده ۵ است که با حضور آقای زینلیان جلسات به خوبی پیش می رود اما بخشی از مشکل به فرآیند بازمی گردد چراکه این کمیسیون ۴ عضو اصلی دارد اما با حضور ده ها نفر در جلسه که نظرات آنها خلاف جریان مدیریت جلسه است، جلسه تحت الشعاع قرار می گیرد.

شهردار اصفهان بیان کرد: امیدواریم با پشتیبانی استاندار، فرآیند کمیسیون ماده ۵ اصلاح شده و کار سرعت گیرد چراکه این حوزه گلوگاهی است که بسیاری از مباحث مربوط به توسعه شهر در آن دپو شده است و باید سریعا در دستور کار قرار گرفته و حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه حضور آقای مهدویان فر در حوزه مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری، می تواند در حل مسائل و آسیب های اجتماعی شهر کمک کند، گفت: ما در شهرداری حاضر به حمایت همه جانبه از همکاران استانداری برای حل مسائل اجتماعی شهر اصفهان هستیم.

قاسم زاده با اشاره به تجربه شهرداری و استانداری برای ساماندهی کارتن خواب ها و کودکان کار اظهار کرد: این مسائل در شان شخصیت اصفهان نیست و به راحتی قابل حل است؛ چنین مسائلی تقصیر دولت، دشمن خارجی و … نیست و می توانیم خود آنها را حل کنیم و فقط کافی است در این مسیر همه دستگاه ها به وظایف ذاتی خود در این حوزه، خوب عمل کنند.

*حذف کمک دولت به شهرداری ها تشدید آلودگی اصفهان را به دنبال دارد

در ادامه این جلسه، محمد نورصالحی اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۱ که از سوی دولت تدوین شده است، اغلب کمک های دولت به شهرداری ها در حمل و نقل عمومی که به صورت اوراق مشارکت با تضمین دولت اختصاص پیدا می کرد، حذف و تامین صددرصدی به عهده شهرداری ها گذاشته شده است.

وی ادامه داد: عدم توجه به حمل و نقل عمومی در اصفهان که از آلودگی هوا رنج می برد باعث فشار بر مردم برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و از سوی دیگر تشدید آلودگی هوا می شود چراکه همان اوراق مشارکتی هم که با تضمین دولت به شهرداری ها پرداخته می شد، حذف شده و با افزایش نرخ اتوبوس به حدود شش میلیارد تومان، مواجهه مردم با آلودگی هوا بیشتر می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به دیدار شهردار اصفهان به همراه جمعی از شهرداران کلانشهرهای کشور با معاون اول رئیس جمهور برای بازگرداندن کمک های دولتی در بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: مشکلاتی که از سوی مدیریت شهری برای اطلاع و بررسی استاندار جمع بندی شده است در قالب نامه ای ۴۵ بندی به استاندار تقدیم می شود تا تدبیر لازم در این مورد اجرایی شود.

گفتنی است در جلسه امروز شورای اسلامی شهر اصفهان که با حضور استاندار و معاونان امنیتی و سیاسی و منابع انسانی و نیز شهردار اصفهان برگزار شد، از منشور راهبردی شورای اسلامی شهر اصفهان رونمایی گردید.