یاللعجب! چه فکر می­کردیم و چه شد!؟

اخیراً محمد اسلامی (وزیر محترم راه و شهرسازی)، در خصوص آخرین وضعیت اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به مستأجران فرمودند: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای دریافت تسهیلات، پیامکی ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد حدود ۶۰۰ هزار نفر (توجه کنید لطفاً؛ ۶۰۰ هزار نفر!) کد ملی نامعتبر و ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر کد ملی معتبر داشتند!!!

یاللعجب! چه فکر می­کردیم و چه شد!؟ از روز اول انقلاب، تأکید بر این بود که انقلاب ما به دنبال معنویات است و مادیات صرف، تکافوی شأن و منزلت و وجه خلیفة ­الهی انسان را که به زعم بزرگان در زمان رژیم سابق به محاق رفته بود را نمی­دهد! البته دهه نخست هم با همین رویکرد جلو رفتیم. زمانی که نه رنگ و بوئی از منیّت ­ها بود و نه کسی سنگی به غیر انقلاب و آرمان­هایش به سینه می­زد. نه این که تخم این قبیل آدم ­ها را ملخ خورده باشد! خیر. این قلیل آدم ­ها خوب می ­دانستند اگر بخواهند نیات پلید خود را بروز دهند، قاطبه مردم با همان سنگی که گفتیم، سینه ­شان را خُرد می ­کردند!

حال چه شده است که بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب، بالغ بر ۲۷ درصد متقاضیان تسهیلات مسکن، با کد ملی نامعتبر ثبت نام می ­کنند! خیلی دوست دارم به حساب اشتباه و بی دقتی متقاضیان بگذارم. اما دزدی ­ها و اختلاس ­های فوق سنگین، در کنار بی ­کفایتی اغلب مدیران، اجازه نمی ­دهد در وادی خوش خیالی گام بردارم. کد ملی نامعتبر تنها یک عبارت کلی است که اگر دل آن را بشکافی، ممکن است کلیدواژه های مختلفی از آن بیرون آید! اگر وزیر محترم آمار تفکیکی کلیدواژه های این ۶۰۰ هزار نفر را می ­داد، نورعلی نور بود. اما ایشان کراراً فرموده ­اند که هرگز وارد حواشی نمی­ شوند. و البته نیکو سخنی است.

چه شد که با گذشت این زمان که نیمی از عمر مفید یک انسان است، نه مادیات داریم و نه معنویات! آیا وقت آن نرسیده است که تغییری در پندار، گفتار و کردارمان داشته باشیم. قبل از آن که از هیچ کس کاری بر نیاید!

وای بر من | نیما یوشیج

کشتگاهم خشک ماند و یکسره تدبیرها

گشت بی‌سود و ثمر

تنگنای خانه‌ام را یافت دشمن با نگاه حیله اندوزش

وای بر من!

عابرین! ای عابرین!

بگذرید از راه من بی هیچ گونه فکر

دشمن من می‌رسد می‌کوبدم بردر

خواهدم پرسید نام و هرنشان دیگر

وای بر من!

به کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژنده‌ی خود را

تا کشم از سینه‌ی پر درد خود بیرون

تیرهای زهر را دلخون

وای بر من!

فرهاد خوانساری. ۲۸ مرداد ۱۳۹۹٫