رییس اداره فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: چشم انداز پروژه توان 7 این است که 10 میلیون نفر ساعت آموزش به 100 هزار شهروند اصفهانی داده شود و نزدیک یک ماه است که پروژه توان 7 به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بین نیوز از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، صالح خشوعی در نشست خبری طرح کار آفرینی توان هفت(طرح آموزش ۱۰۰ هزار شهروند اصفهانی در حوزه کارآفرینی و توسعه کسب و کار)، اظهار کرد: کارآفرینی با اشتغالزایی تفاوت هایی دارد،‌ در اشتغالزایی ما فضای کار را گسترش می دهیم و نیروی کار استخدام می شود اما در کارآفرینی نوآوری وجود داشته و ارزش خلق می شود.

وی نقش دولت ها در اشتغالزایی را پررنگ دانست و تصریح کرد: دولت مسئول اجرای اشتغالزایی اما کارآفرینی مربوط به بخش خصوصی است و دولت ها باید شرایطی را فراهم کنند تا کارآفرین ها بتوانند کسب و کارهای جدید خود را راه اندازی کنند.

*بهبود اکوسیستم کارآفرینی شهر

رییس اداره فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان ادامه داد: دوره پنجم  شورای اسلامی شهر ۱۳ اولویت برای شهرداری تعیین کرد که یکی از این اولویت های ۱۳ گانه بهبود اکوسیستم کارآفرینی شهر بود.

وی اضافه کرد: اکوسیستم کارآفرینی به مجموعه ای از افراد، رویدادها، قوانین و روش ها که در یک محدوده جغرافیایی قرار می گیرند و به دنبال ایجاد کارآفرینی هستند گفته می شود و دارای مفاهیم و تعاریف مختلفی است، اکوسیستم کارآفرینی شهر دارای اجزاء مختلفی مانند سازمان ها و شرکت های دولتی، خیریه ها، حمایتگرها، رسانه ها، سرمایه گذاران، علاقمندان، مروجین کارآفرینی، تشکیلات کارآفرینی، شتاب دهنده ها، مراکز آموزشی، مراکز رشد دانشگاهی، تشکیلات صنفی، مهیا کنندگان خدمات، فضاهای کار اشتراکی، استارتاپ ها، مربیان و برگزارکنندگان رویدادها است که اجزای اکوسیستم کارآفرینی شهر را تشکیل می دهند.

خشوعی تاکید کرد: مراکز آموزشی در بحث کارآفرینی طرح توان هفت در سال ۹۷  آغاز به کار و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری خانه جوان شهرداری را به عنوان مجری طرح انتخاب کرد.

وی گفت: در مرحله اول سفیران از بخش هایی مانند آموزش و پرورش، فنی و حرفه ای و … مورد آموزش قرار گرفتند و این سفیران سفیر عده ای دیگر برای آموزش می شدند، در مرحله دوم حمایت از گروه های فعال در اکوسیستم کارآفرینی شهر اصفهان در دستور کار قرار گرفت و در مرحله سوم به بستر فضای مجازی قدرتمندتر از گذشته پرداخته شد و سایت Tavan7.ir در تولید محتوا و برگزاری دوره های آنلاین به صورت جدی تر اختصاص پیدا کرد.

رییس اداره فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان با بیان اینکه توسعه کسب و کار به بحث های آموزش اضافه شد، تاکید کرد: چشم انداز این بود که ۱۰ میلیون نفر ساعت آموزش به ۱۰۰ هزار شهروند اصفهانی داده شود و طی این دوسال زیرساخت های کار آماده شد و نزدیک یک ماه است که پروژه توان ۷ به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده است.

وی افزود: موضوع کارآفرینی موضوعی مغفول بود و به اندازه کافی به آن پرداخته نشده بود اما اکنون می توانیم بگوییم سایت توان ۷ و این پروژه در کشور منحصر به فرد بوده و چنین پروژه ای که برای آن پلتفرمی تهیه شده باشد و منحصرا به فضای کسب و کار بپردازد در کشور وجود ندارد.

*توان ۷ بستری برای آموزش شهروندان در حوزه کارآفرینی

در ادامه رییس خانه جوان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در این نشست با ذکر اهداف پروژه توان هفت، اظهار کرد: اهداف کلی این پروژه متناسب با اهداف ۲۷ گانه سند فرهنگی شامل اصلاح فرهنگ سرمایه گذاری و ترغیب شهروندان به سرمایه گذاری در اقتصاد شهری، ارتقای اقتصاد فرهنگ و هنر و ارتقای کارآفرینی اجتماعی تعیین شده است.

فاطمه اکبرزاده تصریح کرد:‌ طرح توان ۷ خاستگاه آموزشی دارد و بستری برای آموزش شهروندان در این اکوسیستم در گام اول بوده و در گام دوم به عنوان پایگاهی برای شبکه سازی بین اجزای اکوسیستم در نهادی به نام شهرداری است. شورای سیاست گذاری از اساتید برتر شهر اصفهان انتخاب و ایده پرداز طرح نیز آقای کوروش خسروی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان و از فعالان و نظریه پردازان حوزه کارآفرینی است.

وی تاکید کرد: اهداف پروژه طبق اهداف ۲۷ گانه سند شهروندی در سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شامل سه هدف اصلاح فرهنگ سرمایه گذاری و ترغیب شهروندان به سرمایه گذاری در اقتصاد شهری، ارتقای اقتصادی فرهنگ و هنر و ارتقای کارآفرینی اجتماعی تعیین شده است.

رییس خانه جوان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: در گام اول پروژه توان هفت آموزش ۱۰۰ هزار شهروند مدنظربود که به واسطه این تعداد شهروند، تامین نیروی انسانی توانمند صورت بگیرد، تربیت این نیروی انسانی توانمند محقق نمی شود مگر اینکه آموزش حرفه ای لازم داده شود و تسهیل گری لازم صورت بگیرد تا اصفهان به عنوان یک محیط مناسب برای سرمایه گذاری در کشور معرفی شود.

وی با اشاره به اولویت های کاری این پروژه، اضافه کرد: نخستین اولویت ما تقویت بانک محتوای آموزشی در حوزه کارآفرینی و کسب و کار است، راه اندازی باشگاه مشاورین کسب و کار دومین اولویت و سومین اولویت برگزاری رویدادهای شهری و تولید آموزش برای اقشار کم درآمد از اولویت های بعدی است.

اکبرزاده مهمترین قالب اجرایی برای ارائه محصولات را وب سایت توان ۷ ذکر کرد و افزود: دومین قالب اجرایی، رویدادهای شهری و سومین قالب نیز آموزش هایی بود که برگزار شد.

*ارایه ۳۰۰ ساعت محتوای آموزشی

وی با اشاره به اقدامات انجام شده طی دو سال گذشته، افزود: ارائه ۳۰۰ ساعت محتوای آموزشی، شامل برگزاری ۸۵ کارگاه تخصصی آموزشی در ۶ دسته حوزه کارآفرینی، آموزش ۸ هزار و ۵۰۰ نفر شهروند اصفهانی شامل آموزش ۲ الی ۴۴ ساعت برای هر نفر، برگزاری ۵۲ رویداد آموزشی اعم از همایش ها، سمینارها، نشست های تخصصی، ‌استارت آپ ویکندها، حضور در نمایشگاه های تخصصی کسب و کار و …، مشارکت و حمایت از استارتاپ ها مانند حمایت و مشارکت در راه اندازی بیش از ۱۲ استارت آپ، روایتگری و معرفی داستان های کارآفرینان موفق از جمله این اقدامات بوده است.

رییس خانه جوان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در ادامه به اقدامات در حال انجام اشاره کرد و گفت: طرح آموزش در حوزه مشاغل خانگی، طرح جامع کارآفرین پروری والدین، طرح جامع کارآفرین پروری کودک و نوجوان، تربیت تسهیلگر ویژه کارآفرینی اجتماعی و ثبت دوره های توان ۷ در کتابخانه دیجیتال شهرداری از جمله این اقدامات است.

وی تاکید کرد: با عنایت به تعریف اصلی پروژه توان هفت مبنی بر آموزشی بودن طرح، بستری آنلاین تحت عنوان وب سایت توان هفت(www.tavan7.ir) آماده سازی شده تا کلیه محتواهای آموزشی تولید شده در قالب ویدئو، صوت و متن، بر روی این وب سایت به عنوان بستر اصلی جهت بهره مندی حداکثری شهروندان بارگزاری شود.

اکبرزاده با اشاره به بخش های سایت توان ۷، افزود: بخش محصولات رایگان (قابلیت استفاده از محصولات رایگان برای عموم شهروندان)، معرفی کتاب و مقالات کارآفرینی(معرفی انواع کتاب و مقاله در حوزه کسب و کار و کارآفرینی)، باشگاه مشاورین کسب و کار(امکان ارتباط با اساتید و نخبگان حوزه کارآفرینی) و معرفی خدمات مراکز کارآفرینی(معرفی خدمات مراکز آموزشی، شتاب دهنده و فضای کار اشتراکی) بخش های سایت توان ۷ را تشکیل می دهد و شهروندان می توانند با کمترین هزینه از بیشترین آموزش ها بهره ببرند.

*تعامل با فعالان و کارآفرینان سایر شهرها و کشورها برای انباشت دانش و تجربه

رییس خانه جوان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به ۴ مورد از چشم اندازی های پروژه توان هفت، تاکید کرد: تولید محتوا در حوزه کارافرینی، توسعه گستره آموزشی پروژه تا سقف ۲۰۰ هزار نفر، توسعه ارتباطات با سایر کلانشهرها جهت اجرای برنامه ها و رویدادها و تعامل با فعالان و کارآفرینان در سایر شهرها و کشورها جهت انباشت دانش و تجربه از جمله چشم اندازهای این پروژه است.

وی اضافه کرد: تفاوت آموزش های پروژه توان ۷ با آموزش های سایر مراکز آموزشی مانند مراکز فنی و حرفه ای این است که آموزش های ما به شدت کاربردی است. آموزش های همگانی و عمومی نیز برای رشد همگانی شهروندان در دستور کار قرار گرفته است؛ با توجه به اینکه رویکرد والدین و آموزش و پرورش به سمت کارآفرینی نیست این پروژه به رشد خلاقیت میان کودکان و بسترهای خودشکوفایی کمک می کند. هدفمان این نیست که رقیب بخش خصوصی باشیم زیرا قرار است نیازی از بازار را برطرف کنیم که دیگران به آن ورود نکرده اند.

اکبرزاده تاکید کرد: سایت توان۷ به تازگی راه اندازی شده اما تاکنون ۱۱ هزار نفر بازدید کننده داشته که برخی از کشورهای دیگر از جمله چین، آلمان، آنگلیس و فرانسه بوده اند.

وی گفت: توان ۷ پنجمین مرکز آموزش دوره کارآفرینی در کشور است که دوره های آموزشی کسب و کار خرد و متوسط و ثروت ساز را نیز در برنامه های پیش روی خود دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم در کارآفرینی، فرهنگ کارآفرینی است، تاکید کرد: از ویژگی های این طرح این است که با تغییر مدیران کنار گذاشته نمی شود، چرا که اجرای آن جزء برنامه های کشور است.