شهردار اصفهان: درآمدهای حاصل از فروش تراکم در بودجه سال آتی 40 درصد کاهش یافته است/ به دنبال توازن برای ایجاد عدالت فضایی هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بین نیوز از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علیرضا نصر در نشست خبری شهردار اصفهان و رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه امیدوارم این نشست در جهت پیشبرد امور شهر و مردم باشد و شاهد نتایج مورد نظر از آن باشیم، اظهار کرد: امیدوارم مدیریت شهری روز به روز به سمت ترویج پرسشگری و تقویت پاسخگویی قدم هایی استوار بردارد. نقش برجسته اصحاب رسانه بر کسی پوشیده نیست و نگاه ما به اصحاب رسانه برگرفته از تلاش، بردباری و صبوری خبرنگاران بوده و خبرنگاران را همواره به عنوان دیده بانانی صادق برای رصد امور شهر یاد کرده ایم.

وی تصریح کرد: قرارمان با مدیریت شهری این بوده که تا روزهای پایانی خدمت به دور از هر گونه حواشی تلاش کنیم تا امور شهر را به بهترین نحو ممکن پیش ببریم.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بودجه شهر اصفهان برای سال آینده، افزود: بالغ بر ۲ هزار نفر ساعت زمان در مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورای شهر صرف شد تا بودجه ۹ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومانی شهر برای سال آینده مورد تصویب قرار بگیرد. از مهرماه تا دو روز پیش کل مجموعه شهرداری درگیر جلسات مربوط به بودجه بوده اند.

*توجه بودجه ۱۴۰۰ به ۲۰۰ محله شهر  

وی با بیان اینکه به واسطه کرونا غالب جلسات بودجه به صورت آنلاین با مدیران مربوطه برگزار شد که باعث صرفه جویی در وقت مدیران شد، اضافه کرد: برای اولین بار بودجه ای بسته شد که منطبق با برنامه ۵ ساله ششم یعنی برنامه اصفهان ۱۴۰۵بود، اولویت های شهر اصفهان مانند مسائل زیست محیطی، ‌حمل و نقل و ترافیک و مباحث مشارکتی در بودجه مدنظر قرار گرفت به گونه ای که عدد قابل توجهی برای ۲۰۰ محله شهر اصفهان در نظر گرفته شد و موضوع مشارکت مردم به صورت بسیار جدی در تمام محلات مورد توجه قرار گرفت.

نصر ادامه داد: بودجه شهر اصفهان هزار میلیارد تومان اضافه شد که از این رقم ۴۰۰ میلیارد تومان از محل فروش املاک توسط سازمان قطار شهری، ۲۲۰ میلیارد تومان به اوراق مشارکت، ۱۰۰میلیارد تومان در شهرداری منطقه ۶ و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز در سازمان میادین شهرداری اضافه شده است.

*ایجاد خزانه واحد در شهرداری اقدامی در راستای انضباط مالی

وی در رابطه با ایجاد انضباط مالی در شهرداری، خاطرنشان کرد: اتفاقی که در این خصوص در این دوره مدیریت شهری افتاد اتفاق کم نظیری بود، ایجاد خزانه واحد در شهرداری در این دوره رقم خورد، با ایجاد این صندوق تمام درآمدهای شهرداری در این صندوق ذخیره می شود که با توجه به ضرورت ها در کمیته تخصیص این بودجه اختصاص می یابد.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به موضوع آرایش و پیرایش شهری، تاکید کرد: آرایش شهری ایجاد تابلوهای شهری، نمادها، پرچم‌ ها و تصاویر شهدا و احادیث و روایات است؛ بخش دیگر نیز پیرایش شهری است که حذف زواید و آلودگی های بصری را شامل می شود و  لازمه حیات بهتر شهروندان است که این موضوعات نیز پیگیری می شود.

وی با اشاره به طرح ‌های مصوب شورای شهر، گفت: در این دوره شورا ۵۲ مورد طرح توسط اعضای شورای شهر ارائه و تصویب شده است و حدود یک ‌هزار و ۱۰۰ لایحه طرح و پیشنهاد در سه سال و نیم گذشته داشته ‌ایم که قابل مقایسه با دوره های گذشته نیست.

نصر لزوم ایجاد شهرداری بافت تاریخی را مورد تاکید قرار داد و افزود: با توجه به بافت تاریخی شهر اصفهان به دنبال ایجاد این طرح هستیم و سناریوهای مختلفی نیز برای آن در نظر گرفته شده تا برخورد یکسانی با بافت تاریخی شهر داشته باشیم و امیدواریم این موضوع در این دوره مدیریت شهری اجرایی شود که گام مهمی در پاسداری از میراث فرهنگی است.

وی با اشاره به موضوع محدودیت های ترافیکی در حلقه مرکزی شهر، تاکید کرد: محدودیت تردد در حلقه مرکزی شهر جایگزین طرح زوج و فرد می شود و هر زمان که قرار شد این طرح اجرا شود شهروندان در جریان اجرای این طرح قرار می گیرند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه همه امور بر مدار وحدت پیش رفته است، تاکید کرد: اگر موفقیتی در شهر اصفهان رخ داده، حاصل همراهی و هم‌ افزایی تمام ارکان شهرداری بوده است.

قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان نیز در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه انقلاب عمرانی در شهر اصفهان تنها شامل حلقه حفاظتی، مترو و … نبوده است و احداث ۱۸ بوستان، افتتاح ۲۰ خیابان، ساخت دو سینما و …. را نیز دربرمی گیرد، اظهار کرد: از سوی اداره کل طراحی شهرداری اصفهان بین سال های ۹۰ تا ۹۴ حدود ۳۰۰ پروژه طراحی شده بود و این در حالیست که تا بهمن ماه سال ۹۹ تعداد طرح های این اداره کل، به ۱۰۴ مورد رسیده است.

وی ادامه داد: دو ابر پروژه شهر اصفهان یعنی خط دوم مترو و حلقه حفاظتی با هدف کاهش آلاینده های محیط زیستی و تسهیل آمد و شد و از سوی دیگر تحقق عدالت فضایی در شهر اجرا می شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه شاید اجرای طرح هایی مانند پل آفتاب، خیابان های آسمان و تابان چندان برای همه مردم اصفهان محسوس نباشد، گفت: علت این امر این است که در این دوره پروژه های بزرگ به محلات و نقاط کمتربرخوردار شهر اصفهان رفته است اما از نظر اثربخشی بیشترین تاثیر را در شهر دارد.

*به دنبال توازن برای ایجاد عدالت فضایی هستیم

وی در پاسخ به سوالی در مورد توزیع عادلانه خدمات در شهر بیان کرد: برای تحقق عدالت اجتماعی، به دنبال ایجاد توازن در شهر هستیم که نمونه آن را در اجرای طرح های بزرگی مانند سالن اجلاس سران، رینگ چهارم، نمایشگاه بین المللی و بسیاری از طرح های دیگر شاهدیم.

نوروزی با اشاره به اینکه رینگ چهارم از محله هایی عبور می کند که مناطق کمتربرخوردار شهر است، اظهار کرد: این به معنای اجرای پروژه های محرک توسعه در این مناطق است و آبادانی و سهولت دسترسی را برای مردم به دنبال دارد.

وی به اجرای پروژه های کوچک، متوسط و بزرگ در همه مناطق ۱۵ گانه اشاره و تصریح کرد: در برنامه های هر یکشنبه، یک افتتاح در همه مناطق افتتاح بوستان، مرکز فرهنگی، خیابان، سینما و … داشته ایم.

*سهم فروش تراکم در بودجه ۱۴۰۰ به ۳۰ درصد کاهش یافت

شهردار اصفهان از اختصاص بودجه برای آزادسازی ایستگاه مترو در منطقه رهنان در بودجه سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: در بودجه سال آینده به شدت از تراکم فروشی فاصله گرفته ایم و به سمت درآمدهای پایدار حرکت کرده ایم به طوریکه سهم ۷۰ درصدی فروش تراکم که در بودجه های سال های قبل وجود داشت در بودجه سال ۱۴۰۰ به ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: این درحالیست که رقم بودجه در زمانی که تراکم فروشی معادل ۷ درصد بود به دو هزار میلیارد تومان می رسید و اکنون با کاهش درآمدهای حاصل از تراکم، بودجه را به سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان رسانده ایم.

نوروزی در خصوص توجه به حوزه گردشگری به برنامه ریزی و رایزنی وزارت میراث فرهنگی با مدیران اصفهانی برای برگزاری جشنواره بین المللی صنایع دستی در شهر اصفهان اشاره و تصریح کرد: همچنین مدیرعامل نمایشگاه های بین المللی ایران هم با حضور در اصفهان در خصوص اکسپوی دبی صحبت هایی را داشته اند و قرار است نقش موثری در این نمایشگاه داشته باشیم.

وی ادامه داد: هدف ما تسهیل حضور بخش خصوصی در این نمایشگاه است.

شهردار اصفهان با اشاره به طرح تراموای اصفهان افزود: مطالعاتی در گذشته در خصوص طرح ترافیک شهر اصفهان که تراموا هم در آن لحاظ است، شده بود اما افرادی که در این طرح نظر مساعد بر اجرای تراموا داشتند اکنون در بررسی ها نظر دیگری دارند؛ البته این نظرات زمانی مطرح شد که ما پیگیری ها برای احداث تراموا در اصفهان را آغاز کرده بودیم. برای ساخت تراموا بدون شک منافع شهر و مردم را در نظر میگیریم.