عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه طرح مسکن مشارکتی با ایراداتی همراه است، گفت: در قرارداد‌های طرح مسکن مشارکتی باید از انبوه‌سازان ضمانت گرفته شود که واحدهایشان را با قیمت و کیفیت مناسب و در بازه‌ی زمانی مشخص به بازار عرضه کنند.

سید احسن علوی؛ عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره طرح مسکن مشارکتی گفت: در طرح مسکن مشارکتی، زمین به عنوان  مهم­ترین نهاده‌ی تولید و قیمت مسکن در اختیار انبوه‌ساز قرار می‌گیرد و انبوه‌ساز اقدام به ساخت واحدهای مسکونی می‌کند. در طرح مذکور مقرر شده که پس از اتمام ساخت واحدهای مسکونی ۵۰ درصد واحدها در اختیار دولت و مابقی در اختیار انبوه‌ساز قرار گیرد.

وی ادامه داد: اینکه ۵۰ درصد واحدها در اختیار انبوه‌ساز قرار می‌گیرد، محل اشکال است. سهم انبوه‌ساز نباید بیش از ۲۰ درصد از واحدها باشد. چراکه افزایش قیمت سالانه زمین که دولت آن را می‌آورد، خیلی بیش‌تر از افزایش قیمت مصالح ساختمانی و سایر نهاده‌‌های تولید است.

علوی با بیان اینکه دولت باید سازوکارهای را جهت عرضه به موقع مسکن توسط انبوه‌ساز به بازار پیش‌بینی کند،گفت: در قراردادهای طرح مسکن مشارکتی باید از انبوه‌سازان ضمانت گرفته شود که واحدهایشان را با قیمت و کیفیت مناسب و در بازه‌ی زمانی مشخص به بازار عرضه کنند.

وی ادامه داد: هدف از طرح مسکن مشارکتی در وهله اول افزایش عرضه و کاهش قیمت مسکن است. لذا انبوه‌سازان باید سود متعارفی داشته باشند و از سوداگری در این بخش جلوگیری شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس در پایان تصریح کرد: در قراردادهای مسکن مشارکتی، مواردی همچون نحوه عرضه واحدهای مسکونی، ارزش زمین، سرمایه‌گذاری دولت و انبوه‌ساز، سود طرفین، ابزارهای نظارتی بر پروژه‌ها و … را باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

  • منبع خبر : خبرگزاری دانشجو