چهارمین همایش ملی جایگاه مهندسی ترافیک در ساخت و ساز شهری به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران 22 خرداد در مرکز همایش‌های بین‌المللی رايزن تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران این همایش دارای دو محور اصلی  الزام به استفاده از ضوابط و استانداردهای ترافیک و همچنین ایمن‌سازی و استفاده از متخصصان رشته ترافیک در طراحی پلان‌های ایمنی درحین عملیات اجرایی است.

 همایش ترافیک با خیرمقدم کامبیز رضوی دبیر همایش آغاز به کار کرد و در ادامه محمد طاهری رییس سازمان ضمن بیان سخنانی پیرامون مهندسی ترافیک به اهمیت و نقش مهندسی ترافیک در ساخت و سازهای شهری پرداخت.

همچنین در ادامه چهارمین همایش ملی ترافیک، مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درخصوص بحث ترافیک و چالش های حوزه شهری به ایراد سخن پرداخت.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: علیرغم اینکه در قانون نظام مهندسی از رشته های هفت گانه اصلی مهندسی نام برده شده، اما چهار رشته عمران، معماری، برق و مکانیک بیشتر مورد توجه بوده‌اند. به سه رشته دیگر یعنی مهندسی ترافیک، شهرسازی و نقشه‌برداری کمتر توجه شده که خوشبختانه اکنون تقویت این سه رشته در دستورکار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و در سازمان‌های نظام مهندسی تقویت می‌شود. همچنین مقرر شده است تا در شورای تدوین مقررات ملی ساختمان یک نفر متخصص حمل و نقل و ترافیک برجسته اضافه گردد.

مازیار حسینی در ادامه با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه در زمینه ترافیک اظهار کرد: در ساخت و ساز شهری ترافیک یک اصل است نه یک پیوست و در این زمینه باید به جای اقدامات مقابله‌ای به اقدامات پیشگیرانه بپردازیم.

سخنران بعدی این همایش فرج ا… رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی کشور بود که ضمن تشکر از نظام مهندسی تهران برای برگزاری این همایش اظهار داشت: مهمترین هدف ما ارتقای کیفیت مهندسی است و چنین همایش‌هایی به این امر کمک می‌کند. متاسفانه در گذشته فرصت‌هایی که از دست رفت این انرژی می‌توانست بیشتر در خدمت اعضا سازمان صرف شود. کیفیت زندگی با مسئله ترافیک انطباق دارد. ما در هر جایگاهی که هستیم باید شرح وظایفمان را بدانیم. مهندس رجبی ادامه داد: نقش مردم در ترافیک بسیار موثر است و ترافیک در کشور مشابه معضل آب شده است.

غلامرضا شیران رییس گروه تخصصی ترافیک شورای مرکزی نظام مهندسی کشور ضمن ارایه اسلایدی  به بیان توضیحاتی درخصوص اصول توسعه پایدار در ساخت و سازهای شهری پرداخت.

در بخش دوم این همایش محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، محسن پورسید آقایی معاون شهردار و رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پوریا محمدیان مدیرکل دفتر حمل و نقل و دبیرشورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به بیان دیدگاه‌های مدیریت شهری در حل معضل ترافیک تهران و ارتباط آن با موضوع ساخت و ساز در کلان شهر تهران پرداختند.

محسن هاشمی ضمن بیان توضیحاتی درخصوص اهمیت مطالعات اثرسنجی مهندسی ترافیک، بر ضرورت بازنگری در انجام مطالعات مبدا و مقصد در طرح‌های شهری و دوری از تصمیمات سیاسی و هیجانی تاکید کرد.

رییس شورای شهر تهران افزود: ترافیک یکی از معضلات اصلی شهر تهران است و در نظرسنجی‌ها ۹۳ درصد از شهروندان تهرانی ترافیک و آلودگی هوا را به عنوان دو معضل اصلی و عامل نارضایتی خود عنوان کرده‌اند. یکی از ریشه‌های اصلی تشدید و کندی ترافیک در تهران، فقدان مطالعات اثرسنجی ترافیکی در توسعه شهر است. ما برای آنکه ترافیک را روان کنیم، تونل و بزرگراه دوطبقه می‌سازیم اما هزینه آن را از فروش تراکم و برج در شمال تهران و تبدیل ایستگاه‌های مترو و کاربری‌های خدمات شهری به مجتمع‌های تجاری به دست می‌آوریم.

وی تصریح کرد: بخشی از مشکلات توسعه نامتوازن تهران، ناشی از در نظر نگرفتن مطالعات ترافیکی در بارگذاری، ساخت و تعریف پروژه‌ها است و برای جبران این موضوع، ما به بازنگری در اقدامات و پرهیز از تصمیمات سیاسی و هیجانی در مدیریت شهری نیاز داریم.

در ادامه محسن پورسیدآقایی طی سخنانی بر لزوم طراحی خیابان‌های کامل و معابر انسان محور تاکید کرد. پوریا محمدیان نیز ضمن اشاره به بحث ایمن‌سازی معابر حین عملیات اجرایی، این اقدام را مستلزم وجود مرجع قابل استناد برای معابر شهری و همچنین ساز و کار و روند اجرایی مشخص دانست.

گفتنی است این همایش با برگزاری کارگاه‌های آموزشی ایمنی، مقررات ملی و اثر بخشی عصر چهارشنبه در سالن همایش‌های بین المللی رایزن به کارخود پایان داد.